Propozice
- Soutěž "Mladý programátor - online" je celostátní soutěž jednotlivců v programování v jazyku Baltík.
- Je určena pro žáky obou stupňů základních škol, víceletých gymnázií a dětí z organizací pracujících s dětmi.
- Kontaktní e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Kategorie
- A - 1. - 2. třída ZŠ
- B - 3. - 6. třída ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií
- C - 7. - 9. třída ZŠ, odpovídající ročníky víceletých gymnázií a 1. ročník SŠ
Způsob přihlašování do soutěže a postup dalších kol
- V uživatelském menu (objeví se pouze po přihlášení) vyplňte Přihláška do soutěže MP2020 online.
- Online kolo bude jednodenní a uskuteční se ve stejný den pro celou Českou republiku. Soutěžící budou mít na vyřešení úloh přesně stanovený čas, jejich práce budou odevzdány online hlavním organizátorům a centrálně zhodnoceny. Výsledky budou zveřejněny do 14 dnů na těchto stránkách.
Jak bude probíhat vlastní soutěž
- V den soutěže se přihlásíte na této adrese https://impuls.tib.cz. Přihlašovací údaje vám byly zaslány e-mailem.
- Na webu soutěže se soutěžící mohou přihlásit kdykoliv během celého soutěžního dne. Po přihlášení se zobrazí úlohy a od této chvíle běží čas 120 minut pro nahrání vypracovaných soutěžních úloh. Po 120 minutách uplyne soutěžní čas a pak již nebude možné úlohy nahrát.
- Každý účastník si zadání stáhne na soutěžním webu po zahájení soutěže do svého počítače. Každá úloha bude členěna na jednotlivé části (a, b, c...) a každá z nich bude bodována zvlášť. Není tedy nutné mít vyřešeny všechny části úlohy a na druhé straně doporučte dětem, ať zkusí z každé úlohy naprogramovat alespoň to, co zvládnou. Doba řešení soutěžních úloh bude 2 hodiny (2 x 60 minut) čistého času.
- Při řešení se nesmí používat vlastní banky a scény. Jediným řešením každé úlohy v Baltíkovi bude soubor BPR.Jednotlivé vypracované úlohy budou soutěžící postupně po vypracování odevzdávat na online server soutěže.
- Úlohy bude hodnotit odborná porota
- V zadání bude u každé dílčí části (a, b, c...) úlohy uveden maximální počet bodů za funkčnost programu. Kromě toho bude porota za úlohu jako celek přidělovat i koeficient v rozsahu 1,0 - 2,0, kterým se bude součet bodů za funkčnost násobit.
- Koeficient bude hodnotit, nakolik je program efektivní (krátkost řešení), zda byli ke zkrácení programu použiti pomocníci, zda byly účelně využity bloky příkazů, cykly, podmínky, proměnné, pole atd. a konečně celková elegance řešení. Program musí být také přehledný, členěný do řádků, které mohou být odsazované, je-li to účelné (např. uvnitř pomocníka či cyklu). Pro větší přehlednost mohou být použiti pomocníci. Jednotlivé části programu musí být okomentovány. Vysvětlete dětem, že díky použití komentářů v programu mohou získat lepší hodnocení.
- Co z toho plyne? Bude-li váš program maximálně přehledný a co nejefektivněji naprogramovaný, můžete při jinak stejné funkčnosti získat až dvakrát více bodů! To je samozřejmě ideální stav, skutečnost je většinou nižší, ale i tak dost významná.
Zadání
Doporučené znalosti pro online kolo:
Úloha 1 (kategorie A, B):
- Čarování předmětů
- Odčarování předmětů
- Přesun Baltíka na určené místo
- Pokračování programu po stisku klávesy nebo tlačítka myši
Úloha 2 (kategorie A, B, C):
- Přeměna Baltíka
- Ovládání pohybu Baltíka pomocí kurzorových kláves
- Zákaz stoupání na předměty
- Použití předmětu výplň (změny barev)
- Jednoduché podmínky
- Ukončení cyklu po stisku vybrané klávesy
- Text pomocí literálu
Úloha 3 (kategorie B, C):
- Grafika
- Použití grafických příkazů - elipsa, čára, bod
- Uložení obrazovky do souboru jako obrázek BMP
Úloha 4 (kategorie C):
- Jednoduché animace
- Ruční animace - současný pohyb více postaviček
- Mazání animovaných předmětů
- Animované posunování nápisu s průhledností
Výsledky
Kategorie A (1. - 2. třída ZŠ)
Pořadí |
Soutěžící |
Třída |
Škola, organizace |
úloha 1 |
úloha 2 |
celkem |
1 |
David Svoboda |
2. |
TIB - FZŠ prof. Otokara Chlupa, Praha |
19,2 |
28 |
47,2 |
2 |
Gabriela Pospíšilová |
2. |
TIB, ČB - ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
20,8 |
15 |
35,8 |
3 |
Hugo Kaplan |
2. |
TIB, ČB - ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
21 |
13,5 |
34,5 |
4 |
Pavel Hoda |
2. |
TIB, ČB - ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
21 |
9,1 |
30,1 |
5 |
Dan Postl |
2. |
TIB, ČB - ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
18,2 |
6 |
24,2 |
6 |
Matěj Brynda |
2. |
TIB, ČB - ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
18 |
6 |
24 |
7 |
Jan Zelený |
2. |
TIB, z.s., Praha |
15 |
2 |
17 |
Kategorie B (3. - 6. třída ZŠ)
Pořadí |
Soutěžící |
Třída |
Škola, organizace |
úloha 1 |
úloha 2 |
úloha 3 |
celkem |
1 |
Martin Černý |
6. |
Budík, z.s. Žatec |
28,5 |
32 |
46,5 |
107 |
2 |
Matěj Petříček |
5. |
TIB - FZŠ Trávníčkova, Praha |
28,5 |
36 |
19,6 |
84,1 |
3 |
Miloslav Suchý |
6. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
21 |
28,8 |
32,2 |
82 |
4 |
Adam Burda |
6. |
TIB, z.s., Praha |
25,2 |
27,2 |
3,9 |
56,3 |
5 |
Josef Hyke |
6. |
Budík, z.s. Žatec |
22,5 |
25,2 |
1,1 |
48,8 |
6 |
Jakub Polák |
4. |
TIB, z.s., Praha |
24 |
18 |
0 |
42 |
7 |
Adam Chalupa |
5. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
18 |
18 |
3,6 |
39,6 |
8 |
Jakub Slavětínský |
6. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
19,6 |
18,2 |
0 |
37,8 |
9 |
Filip Houzim |
5. |
TIB - FZŠ prof. Otokara Chlupa, Praha |
22,5 |
12 |
0 |
34,5 |
10 |
František Kůta |
6. |
ZŠ Dukelská Strakonice |
15,4 |
17,6 |
0 |
33 |
11 |
Anežka Sládková |
3. |
TIB - FZŠ Trávníčkova, Praha |
18,2 |
14,3 |
0 |
32,5 |
12 |
Michal Samek |
3. |
TIB - FZŠ Brdičkova, Praha |
12,6 |
16,5 |
1,1 |
30,2 |
13 |
Markéta Turečková |
4. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
0 |
19,8 |
7,7 |
27,5 |
14 |
Veronika Pospíšilová |
4. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
12,6 |
11,7 |
0 |
24,3 |
15 |
Karel Zajíc |
4. |
Budík, z.s. Žatec |
14,3 |
9,9 |
0 |
24,2 |
16 |
Jan Prešl |
5. |
Budík, z.s. Žatec |
10,8 |
9,6 |
0 |
20,4 |
17 |
Petr Douda |
5. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
9,9 |
8,8 |
0 |
18,7 |
18 |
Karel Kűhnel |
6. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
18,2 |
0 |
0 |
18,2 |
19 |
Antonín Krahulec |
5. |
ZŠ Dukelská Strakonice |
12 |
4,4 |
0 |
16,4 |
20 |
Johana Petříčková |
4. |
TIB - FZŠ Trávníčkova, Praha |
12 |
0 |
0 |
12 |
21 |
Richard Kozák |
6. |
ZŠ Dukelská Strakonice |
10,8 |
1 |
0 |
11,8 |
22 |
Matyáš Čížek |
4. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
10,8 |
0 |
0 |
10,8 |
23 |
Nikola Šebková |
6. |
TIB, z.s., Praha |
7,2 |
0 |
0 |
7,2 |
24 |
Michaela Málková |
6. |
ZŠ a MŠ L. Kuby, ČB |
0 |
4,4 |
0 |
4,4 |
24 |
Michal Slabej |
3. |
TIB - FZŠ Trávníčkova, Praha |
4,4 |
0 |
0 |
4,4 |
26 |
Karel Šíma |
4. |
ZŠ a MŠ L. Kuby, ČB |
0 |
3,3 |
0 |
3,3 |
27 |
Khaldoun Odeh |
3. |
TIB, z.s., Praha |
2,2 |
0 |
0 |
2,2 |
28 |
Ladislav Prošek |
4. |
TIB, z.s., Praha |
2 |
0 |
0 |
2 |
Kategorie C (7. - 9. třída ZŠ, 1. roč. SŠ)
Pořadí |
Soutěžící |
Třída |
Škola, organizace |
úloha 1 |
úloha 2 |
úloha 3 |
celkem |
1 |
Matyáš Hronek |
10. |
GJVJ, ČB |
36 |
42,5 |
55,1 |
133,6 |
2 |
Tobiáš Brodec |
9. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
30,6 |
36,8 |
46,8 |
114,2 |
3 |
Richard Smáha |
9. |
TIB, z.s., Praha |
34,2 |
37,5 |
34,2 |
105,9 |
4 |
Mikuláš Smetana |
8. |
ZŠ Dukelská Strakonice |
28 |
40 |
23,8 |
91,8 |
5 |
Jakub Krahulec |
8. |
ZŠ Dukelská Strakonice |
25,6 |
28,8 |
22,4 |
76,8 |
6 |
Patrik Staes |
9. |
ZŠ a MŠ L. Kuby 48, ČB |
26 |
29,4 |
20,8 |
76,2 |
7 |
Jáchym Míkovec |
8. |
TIB, z.s., Praha |
30,6 |
39,1 |
3,6 |
73,3 |
8 |
Daniel Petrů |
7. |
GJVJ, ČB |
28 |
22,5 |
18 |
68,5 |
9 |
Richard Polanka |
8. |
ZŠ Dukelská Strakonice |
15,6 |
40 |
3,6 |
59,2 |
10 |
Tomáš Berka |
10. |
Budík, z.s. Žatec |
32 |
0 |
20,8 |
52,8 |
11 |
Ondřej Ryjáček |
7. |
GJVJ, ČB |
28 |
15,6 |
5,2 |
48,8 |
12 |
Vojtěch Mach |
7. |
TIB - FZŠ prof. Otokara Chlupa |
0 |
0 |
30,8 |
30,8 |
13 |
Lukáš Bláha |
7. |
Budík, z.s. Žatec |
9,8 |
0 |
15,4 |
25,2 |
14 |
Tomáš Borový |
7. |
TIB, z.s., Praha |
8 |
10,5 |
0 |
18,5 |