PROPOZICE
- Soutěž "Mladý programátor" je celostátní postupová soutěž 1 - 3 členných týmů v programování v jazyku Baltík 3.
- Je určena pro žáky obou stupňů základních škol, vícelletých gymnázií, studentů středních škol a dětí z organizací pracujících s dětmi.
- Soutěž je v ČR zařazena v Seznamu přehlídek a soutěží MŠMT ve školním roce 2017/18.
- Kontaktní e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Kategorie
- A - I. stupeň ZŠ, nástroj Baltík 3
- B - II. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, nástroj Baltík 3
- C - žáci ZŠ a studenti SŠ, nástroj volitelný programovací jazyk
Týmy
- Soutěžit mohou týmy složené z nejméně jednoho a nejvíce ze tří členů (tým si může vymyslet svůj název).
- Členové týmu nemusí být ze stejného ročníku, ale musí být ze stejné školy nebo organizace.
- Kategorie týmu je daná nejstarším členem týmu.
- Při neúčasti týmu v některém kole, tým automaticky končí soutěž a již dále nepostupuje.
Soutěž má 3 kola
- školní kolo
- regionální kolo
- celostátní kolo
Způsob přihlašování do soutěže a postup do dalších kol
- Úlohy vašich soutěžících ze školního kola NEposílejte pořadatelům. Školní kolo slouží k tomu, aby si účastníci vyzkoušeli způsob řešení úloh, a jako pomůcka pro školu (organizaci) pro nominaci soutěžících do dalších kol.
- V uživatelském menu (objeví se pouze po přihlášení) vyplňte Přihlášku školy do soutěže MP2018.
- Do regionálního kola může vysílající organizace přihlásit maximálně 5 týmů v každé kategorii. Způsob sestavení týmu a nominace je zcela v kompetenci vysílající organizace, musí splňovt pouze kritéria těchto propozic.
- Regionální kola budou jednodenní a uskuteční se ve stejný den v Praze, Českých Budějovicích (jižní část Čech), Bílině (severní část Čech) a Litovli, případně jiném městě (Morava a Slezsko). Soutěžící budou mít na vyřešení úloh přesně stanovený čas, jejich práce budou zaslány hlavním organizátorům a centrálně zhodnoceny. Soutěžící se tedy dozvědí výsledky po několika dnech.
- Do celostátního kola postoupí v každé kategorii první tři z každého regionálního kola.
- Ve vyšších kolech soutěže se bude platit startovné, jehož výše bude oznámena v propozicích příslušného kola.
Upozornění
- Během celé soutěže platí jen informace uveřejněné na www stránkách soutěže, sledujte proto průběžně tyto stránky.
- veškeré náměty, připomínky nebo dotazy týkyjící se této soutěže směrujte na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
- V zájmu hladkého průběhu soutěže si organizátoři vyhrazují právo informace na této stránce aktualizovat a měnit.
Termíny soutěže:
školní kolo - organizátor: TIB, z.s. a soutěžící školy
- leden - březen 2018 - soutěž na škole, pravidla si určuje škola
- 29. 3. 2018 uzávěrka přihlášek škol (nikoliv soutěžích) do soutěže
regionální kola - organizátor: TIB, z.s.; ZŠ a MŠ L. Kuby České Budějovice; DDM Bílina; ZŠ Litovel
- 29. 3. 2018 uzávěrka přihlášek soutěžících do regionálního kola
- 5. 4. 2018 regionální kola
- 19. 4. 2018 zveřejnění výsledků regionálních kol
celostátní kolo - organizátor: TIB, z.s. a ZŠ Pražačka
- 26. 4. 2018 uzávěrka přihlášek do celostátního kola
- 11. - 13. 5. 2018 celostátní kolo
TERMÍNY SOUTĚŽE
Soutěž má 3 kola:
školní kolo - organizátor: TIB, z.s. a soutěžící školy
- leden - březen 2018 - soutěž na škole, pravidla si určuje škola
- 29. 3. 2018 uzávěrka přihlášek škol (nikoliv soutěžích) do soutěže
regionální kola - organizátor: TIB, z.s.; ZŠ a MŠ L. Kuby České Budějovice; DDM Bílina; ZŠ Litovel
- 29. 3. 2018 uzávěrka přihlášek soutěžících do regionálního kola
- 5. 4. 2018 regionální kola
- 19. 4. 2018 zveřejnění výsledků regionálních kol
celostátní kolo - organizátor: TIB, z.s. a ZŠ Pražačka, Praha 3
- 26. 4. 2018 uzávěrka přihlášek do celostátního kola
- 11. - 13. 5. 2018 celostátní kolo
ŠKOLNÍ KOLO
Termín školního kola: leden - březen 2018
Zadání úloh školního kola vám zašleme na základě přihlášky školy (v uživatelském menu - objeví se po přihlášení na stránky). Pro školní kolo můžete použít i jiné úlohy, dle rozhodnutí školy.
Pravidla pro soutěžící
Kategorie A, B mají ve školním kole 3 úlohy.
Soutěžící nejsou povinni vyřešit všechny úlohy ani není určen minimální počet úloh potřebný na postup do dalšího kola. Úlohy řeší až do takové obtížnosti, jako jsou schopni zvládnout, a do regionálního kola postupují nejlepší řešitelé v rámci školy.
Kategorie C má ve školním kole jednu úlohu, kterou řeší ve vybraném programovacím jazyku. Hodnotí se pouze výstup hotové úlohy.
Úlohy školního kola soutěžící řeší podle svých možností doma nebo ve škole bez časového omezení. Úlohy pro školní kolo obdržíte emailem po vyplnění přihlášky školy do soutěže. Řešené úlohy se nezasílají. Pouze přihláška školy.
Soutěžící nesmí při řešení úloh používat scény ani jiné než standardní banky předmětů, příp. standardní modely.
Doporučené hodnocení školního kola
Hodnotit mohou buď učitelé školy, tým rodičů nebo si žáci, kterří se zúčastní soutěže, mohou ohodnotit úlohy navzájem sami (v tom případě doporučujeme, aby si žáci kolektivně prohlédli všechny programy, společně zhodnotili, co který obsahuje a v čem jsou naopak jeho nedostatky, a přidělili příslušný počet bodů).
Při bodování se mohou přidělovat body za každou dílčí úlohu (tj. a, b...), maximální bodové hodnocení je uvedeno na konci každé dílčí úlohy. Ke každé úloze může být také přidělen koeficient v hodnotě 1 - 2, který je přidělován za efektivnost řešení a přehlednost programu. Bodovací tabulku vám zašleme společně se zadáním úloh.
Učitel na základě přiděleného počtu bodů určí pořadí žáků (týmů) ve školním kole, přičemž na každém z prvních tří míst školního kola se může umístit jen jeden soutěžící žák (tým).
ZADÁNÍ
Zadání úloh školního kola vám zašleme na základě přihlášky školy (v uživatelském menu - objeví se po přihlášení na stránky).
Úlohy vašich soutěžících ze školního kola NEposílejte pořadatelům. Školní kolo slouží k tomu, aby si účastníci vyzkoušeli způsob řešení úloh, a jako pomůcka pro školu (organizaci) pro nominaci soutěžících do dalších kol.
Doporučené znalosti Baltíka pro školní kolo:
Úloha 1 (kategorie A):
- Čarování předmětů
- Čarování prázdného předmětu (smazání předmětu)
- Přeměna Baltíka v jinou postavičku
- Průhlednost předmětů
- Čekej na stisk klávesy daný počet milisekund
- Rychlost Baltíka
Úloha 2 (kategorie A, B):
- Ovládání Baltíka šipkami
- Čarování předmětu na náhodné souřadnice
- Celočíselná proměnná
- Smazání předmětu na souřadnicích Baltíka
- Splnění dvou podmínek současně
- Průhlednost předmětu
Úloha 3 (kategorie A, B):
- Proměna Baltíka v jinou postavičku
- Automatické animace (parametry - začátek, konec, čas)
- Pohyb dvou předmětů současně
- Grafický příkaz čára
- Grafický příkaz vyplň
- Výpis textu na obrazovku
- Uložení obrazovky do souboru jako obrázek BMP
- Zobrazení obrázku v oblasti
- Nastavení průhledné barvy
- Definice oblasti
Úloha 4 (kategorie B):
- Řetězcové proměnné
- Celočíselné proměnné
- Základní operace s celočíselnými a řetězcovými proměnnými
Kategorie A, B
Kategorie C